میله پرچم و انواع آن

میله پرچم یک محصول صنعتی است و به جرعت می توان گفت هیچ محصول صنعتی وجود ندارد که پیچیدگی های مهندسی و معماری خود را نداشته باشد. حتی محصولاتی مانند پیچ و مهره که شاید از نگاه عام ساده بنطر بیایند. قطعا یک فرایند مکانیزم شده را طی کرده اند. دلیل این امر، روش تولید آن ها یعنی همان صنعتی بودن این محصولات است. تولید لوله های فلزی نیز بصورت صنعتی انجام می شود که در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با تولید این محصول،انواع آن و صنعت فلز بیان خواهیم کرد.

صنعت و میله پرچم

معنای صنعت

معنای قدیم واژه اینگلیسی صنعت(Industry) به معنای “سخت کوشی” و در فرانسه به معنای “مهارت هوشمندانه” است. از این جهت در حوزه ایی که بنیاد آن، ماشین آلاتی هستند که بطور هوشمندانه طراحی شده اند تا بطور مستمر و مداوم فعالیتی بدون خطا داشته باشند، انتخاب این واژه  بسیار مناسب است.

معنی صنعت

فرایند تولید

مثل هر محصول فلزی،میله ها یک میله پرچم ابتدا بصورت مذابی از آلیاژ مورد نظر تولید می شود. سپس تکه هایی از این مذاب به شکل لوله وارد محفظه هایی غلتان می شود تا نیروز گریز از مرکز، این ماده خمیری شکل را، به دیواره های این محفظه تکیه دهد. تا همزمان با این غلتش، یک سنبه به شکل بیضی، جهت خالی کردن داخل لوله وارد آن شود. در این مرحله ضخامت اولیه لوله بوجود می آید که این داده اولیه، بنیاد تمام ضخامت های تولیدی یک کارخانه است.

تولید میله پرچم

بخش دوم

سپس این لوله غلتیده شده وارد روند هایی(غلتک های گردان رو در رو) می شوند تا خمیدگی های طولی و عرضی رفع شود. و همچنین پوسته خارجی آن که با محفظه غلتان در تماس بوده(و سرد شده) از بین برود. بعد رفع ایراد و پاک سازی ضایعات، لوله وارد چندین روند که به صورت متوالی متصل شده اند می شود. تا طول و ضخامت نهایی بدست آید. جالب است بدانیم، جهت جلوگیری از خمیدگی، جابه جایی این لوله ها توسط چند ده بازو، بصورت تمام طولی انجام می شود.

مراحل تولید میله

بخش سوم

بعد از بدست آمدن ضخامت نهایی، این لوله ها را بر روی غلتک های روان سر میدهند تا خنک شوند. سپس در اندازه های مناسب جهت باربری برش میخورند. بعد از برش، وارد روند های صاف کننده می شوند تا برآمدگی ها،خمیدگی ها و انحنی احتمالی به کمترین مقدار خود برسند.

روند ساخت میله پرچم

بعد از صاف شدن، سر و ته لوله(یا میله پرچم) توسط پرسنل و صیغل داده می شود و آزمایش های فنی روی آن ها انجام می شود. در آخر، لوله های با کیفیت بسته بندی شده و برای جابه جایی آماده می شوند. البته فرایندی که در این مقاله توضیح داده شد، برای لوله هایی با سطح مقطع های خارجی و داخلی یکسان و به شکل دایره است. با این حال امروزه این صنعت بسیار پیشرفت کرده و لوله های متنوعی با کاربرد های مختلف ساخته می شود.

انواع مختلف میله

جنس میله ها

بطور کلی میله و لوله ها به سه گروه فلزی، غیر فلزی و کامپوزیتی تقسیم می شوند. جنس های فلزی به دو گروه آهنی مانند فولاد استیل و دیگر آلیاژ های آهن و گروه غیرآهنی مانند آلیاژ های آلومینیومی، مسی، نیکل و دیگر آلیاژ ها، تقسیم می شوند. از جنس های غیر فلزی میتوان به پی وی سی، بتونی، پلی اتیلن و … اشاره کرد. کامپوزیت هایی که برای تولید میله یا لوله های استفاده می شوند، بطور معمول از کامپوزیت هایی بر پایه الیاف شیشه و مشتقات مواد شیمیای کربنی(پلی ایزوپرن، پلی تترافلواتیلن و …) تشکیل شده است.

لازم به ذکر است، فرایند عایق کاری بر روی بسیاری از این میله ها انجام می شود که گاها با جنس آن اشتباه گرفته می شوند. مانند میله پرچم های های گالوانیزه که یک میله فلزی عایق شده توسط فلز روی است که این عایق به صورت آبکاری بر روی میله و لوله های فلزی، پوشش داده شده است.

انواع میله پرچم

دکوراتیو،چندضلعی،دکلی و … از انواع میله های استفاده شده در سطح شهر و ساخت سازه های کاربردی می باشد. در ادامه به معرفی بعضی از انواع ای میله ها خواهیم پرداخت.

چندضلعی

تولید این میله ها بصورت تا کردن ورقه های آهنی و چوشکاری آن ورق، انجام می شود. که خود این تا شدن به دو حالت ذوزنقه و صاف تقسیم می شود. حالت صاف آن برای میله هایی با ارتفاع کم و حالت ذوزنقه آن برای پروژه های چند ده متری استفاده می شود.  باید توجه داشت، با اینکه میله های دایره ای(سطح مقطع دایره ای شکل) بدون درز(جوشکاری) هستند ولی بدیل محدودیت ها در اندازه طول آن ها، قابل استفاده برای ارتفاعات زیاد نیستند. و از طرفی برای کاهش یا رفع تنش های موجود در جوش میله های چندضلعی ، از روش اورلپ(همپوشانی) و همچنین ذوزنقه کردن شکل میله آن استفاده می کنند.

دکوراتیو

در این میله پرچم ها، ابتدا تنه(یا میله) اصلی با توجه به طراحی آن نصب نصب می شود. سپس اتصالات بعدی به ابتدا و انتهای آن ها  اضافه می شود.

میله پرچم دکوراتیو

دکل

به میله های بسیار بلند به اصطلاح دکل می گویند. که کابرد های بسیاری مانند روشنایی محیط(برج نور)، نصب پرچم(میله پرچم)، اخطار( برج سولار؛ جهت هشدار به خلبانان) و… دارد.

میله دکل

اندازه

معمولا کوتاه ترین میله ها جهت استفاده برای جاچوب پرچم یا روشنایی باغچه ها استفاده می شود و حداکثری وجود ندارد.

اندازه میله پرچم

قیمت و نصب

ابتدا با توجه به ارتفاع میله، حفاری لازم انجام می شود. سپس با استفاده از جرثقیل نصب میله به پایه آن انجام می شود. متاسفانه، قیمت ثابتی برای این میله ها و نصب آن ها وجود ندارد. برای آشنایی بهتر با چکونگی نصب این میله ها میتوانید به صفحه “میله پرچم چگونه نصب می شود؟” مراجعه بفرمایید.

اگر همچنان در رابطه با این موضوع سوال یا ابهامی دارید، همکاران ما در شرکت جهان پرچم نشان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود همچنین میتوانید در شبکه های اجتماعی از تخفیف های مناسبتی بهره مند شوید.

تماس با ما