شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا برخی از کشورها از رنگ قرمز، آبی و سفید در پرچم خود استفاده می‌ کنند؟ یا خطوط افقی و عمودی در این پرچم‌‌ ها چه معنایی دارد؟ به طور کلی پشت پرچم هر کشوری یک داستان وجود دارد و رنگ‌ های آن‌ نشان دهنده فرهنگ هر ملت است. به همین دلیل از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت‌ هایی دارند. به عنوان مثال رنگ سفید در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی نماد عزاداری و ماتم است.
در صورتی که در غرب رنگ سفید به معنای صلح بوده و رنگ مشکی به عنوان نماد سوگواری استفاده می‌ شود. البته رنگ مشکی در غرب ریشه در دوران امپراطوری روم باستان دارد که در آن زمان در مراسم‌ های عزاداری از رنگ تیره استفاده می‌ شد. رنگ زرد از دیگر نمادهای موجود در پرچم‌ ها است که اغلب به معنای بخشندگی است. اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید، با ما همراه باشید تا با معانی نماد‌ها و رنگ‌ های به کار رفته در پرچم‌ ها آشنا شوید.

معنای لغوی یک نشانه

پرچم، بیرق و درفش در واقع به معنای تکه پارچه‌ ای است که اغلب دارای نقش‌ های رنگی است و معمولا از آنها جهت علامت دادن و تزئین و مشخص شدن یک ملت استفاده می‌ شود. جالب است بدانید که پرچم یک لغت ترکی به معنای موی نوعی گاو کوهی است، به گونه‌ ای که دسته‌ ای از این مو را بر سر نیزه و یا چوب درفش نصب می‌ شده است.
چنگیزخان از ۹ دسته موی دم اسب پرچمی داشته و اینطور که مشخص است، استفاده از پرچم در میان ملل ریشه تاریخی دارد. در مصر قدیم، آشور و نزد یهودیان به عنوان یک نماد رایج بوده است. در گذشته یونانیان قطعه‌ ای زره که بر روی نیزه نصب شده بود را به عنوان پرچم استفاده می‌ کردند. رومیان نیز بعد از اینکه قسطنطنیه به مسیحیت گروید، پرچمی ابریشمی به رنگ ارغوانی که نام حضرت عیسی به حروف یونانی بر روی آن وجود داشته را به عنوان نماد استفاده کردند.

روانشناسی رنگ‌ ها در پرچم کشورها

رنگ‌ هاى آبی، زرد، سیاه، سفید، سبز و قرمز، زعفرانی، نارنجی و … از جمله مهم‌ ترین رنگ‌ هایی است که در بیشتر پرچم‌ های کشورهای مختلف به کار رفته است. در ادامه به بررسی معنی این رنگ‌ ها از نظر روانشناسی می‌ پردازیم.

 

رنگ ها در پرچم

 

رنگ سیاه

استفاده از رنگ سیاه در پرچم معانی مختلفی دارد. این رنگ در پرچم استونی به نوعی نشان دهنده خاک، رنج، سیاهی و ظلم گذشته می‌ باشد. رنگ سیاه در پرچم جامائیکا نشان دهنده رنج‌ هایی که مردم در گذشته کشیده‌ اند، است. البته این رنگ در برخی کشورها مانند باهاماس نشانه قدرت مردم است.

 

رنگ سفید

رنگ سفید در پرچم بیشتر کشورها مانند هند و ازبکستان نشان دهنده صلح است. سفید در بعضی از کشورهای دیگر مثل فنلاند، حاکی از پوشش گسترده برف در زمستان دارد و در پرچم کانادا نشان دهنده مناطق برفی شمال این کشور است.
رنگ سفید در پرچم تاجیکستان نشانه صنعت مهم این کشور، یعنی پنبه است. این رنگ در پرچم اندونزی اشاره ای به روح است. همچنین سفیدی صلیب در پرچم یونان، نشان دهنده پاکی جنگ استقلال یونان می‌ باشد.

 

رنگ آبی

رنگ آبی مانند رنگ سفید نشان دهنده پاکی و اعتماد است. به عنوان مثال رنگ آبی در نقاشی کلیساها نشان دهنده شکوفایی، احساسات عمیق و تواضع در برابر خداوند است که به نوعی یادآور پاکی و ایمان است. در واقع این رنگ معنای الهی و آسمانی دارد و در بین شرقی‌ ها و غربی‌ ها نشانه ای از تقدیس است.
در پرچم بعضی از کشورها، علاوه بر موارد ذکر شده آبی نشان دهنده دریاچه‌ های آن کشور یا دریاهای مجاور آن است. به عنوان مثال آبی در پرچم باهاما نشان دهنده دریای کارائیب است. در این بین معنای آبی در بعضی کشورها مانند اوکراین بر آبی آسمان دلالت دارد.

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز به نوعی نشان دهنده انقلاب، شجاعت، شهامت، قدرت و مفاهیمی از این قبیل است. به عنوان مثال بعضی کشورهایی که در جنگ‌ های جهانی شرکت کرده‌ اند، برای گرامیداشت فداکاری سربازان خود در این جنگ‌ ها از رنگ قرمز در پرچمشان استفاده کرده‌ اند.
البته این رنگ در برخی کشورها مثل ارمنستان نشانه شجاعت، فداکاری و استقلال آن کشور می‌ باشند. جالب است بدانید که رنگ قرمز در پرچم کشور ویتنام نشان دهنده وقوع انقلاب در آن کشور است. رنگ قرمز در برخی دیگر از کشورها مثل مغولستان نشانه کمونیسم بوده ولی امروزه نشانه پیشرفت و پویایی است.

 

رنگ سبز

رنگ سبز در واقع نشان دهنده آرامش، امنیت، امید، جوانی و سرسبزی است. این رنگ در اسلام نشانه ایمان، توکل به خدا، بقا و جاودانگی و روز قیامت است. جالب است بدانید که رنگ سبز به صورت سنتی، رنگ دین اسلام به حساب می‌‌‌‌‌ آید. این رنگ را می‌ توانید در کشورهای گوناگونی مانند افغانستان، جمهوری آذربایجان، سریلانکا، مالدیو و عربستان مشاهده کنید.
البته این رنگ در برخی از کشورها مانند جامائیکا نشان دهنده سرسبزی و پوشش جنگلی می‌ باشد.

 

رنگ زرد

استفاده از رنگ زرد با توجه به پیشینه فرهنگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال رنگ زرد طلایی در پرچم کشور باربادوس نشان دهنده شن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های این کشور می‌ باشد. رنگ زرد در پرچم کشور اوکراین، نشان از مزارع گسترده گندم است. همچنین این رنگ از رنگ‌ های پان آفریقایی به حساب می‌ آید که در پرچم بعضی کشورهای دارای جمعیت سیاه پوست در قاره آمریکا مثل جامائیکا استفاده شده است.

 

بخوانید: پرچم اهتزاز چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نشانه‌‌ گذاری‌ ها در پرچم

در پرچم ملی کشورهای مختلف نه تنها از رنگ‌ های گوناگونی بلکه از برخی علائم و نشانه‌ های خاص نیز استفاده می‌ شود. به عنوان مثال در جنگ‌ های بزرگ تاریخی، سربازان برای شناساندن خود به دیگران روی سپرهای خود علائم و نقش‌ های خاصی نقاشی می‌‌‌‌‌‌‌‌ کردند. به مرور زمان این نقش‌ ها بر روی پرچم‌ ها منتقل شد، به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ای که امروزه می‌ توانید علائم، خطوط، ملیت‌ ها، مثلث‌ ها و آرم کشورها را بر روی آنها مشاهده کنید.

 

نشانه صلیب

روی پرچم برخی از کشورهای مسیحی از نماد صلیب استفاده می‌‌‌‌ شود که نشانه به صلیب کشیدن حضرت عیسی (ع) می‌ باشد. از کشورهایی که از این نماد در پرچم خود استفاده کرده‌ اند، می‌توان به دانمارک، سوئد، یونان و … اشاره داشت.

 

پرچ

 

نشانه داس و چکش

بر روی پرچم کشورهای کمونیستی می‌ توانید نماد داس و چکش را مشاهده کنید که به معنای کشاورزی و صنعتگران است. البته بر روی پرچم کشورهای کمونیستی می‌ توانید نماد ستاره پنج پر زرد رنگ که نشانه حاکمیت خوب کمونیست در آن کشور است را مشاهده کنید. ویتنام و چین از جمله این کشورهای کمونیستی است.
دقت داشته باشید که علائم صنعتی یا کشاورزی نشان دهنده رواج کشاورزی، صنعت در کشور ، علاقه مندی به رواج آن یا توجه به دو قشر کشاورزان و صنعتگران است. این نمادها را می‌ توانید برای پرچم کشورهایی نظیر آنگولا، برمه، موزامبیک و … نیز مشاهده کنید.

 

نشان پرچم کشوری دیگر روی یک پرچم

روی پرچم برخی از کشورها می‌‌‌‌‌ توانید پرچم سایر کشورها را مشاهده کنید، که نشانه سابقه تاریخی و یا استعمار و نفوذ آن کشور بر روی کشور صاحب پرچم می‌‌‌‌‌‌‌باشد. این نشانه را می‌توانید روی پرچم کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزلند مشاهده کنید.

 

پرچم استرالیا

 

تصاویر حیوانات و پرندگان

احتمالا شما هم تصاویر حیوانات و یا پرندگان را روی پرچم‌ های مختلفی مشاهده کرده‌ اید که نشان دهنده تعلق خاطر مردم آن کشور به این حیوانات و پرندگان است. برخی از آنان بر این باورند که آن حیوان یا پرنده نقش عمده‌ ای در تاریخ آن ملت داشته است. نقش عقاب نماد شجاعت، آزادی و قدرت در ایران باستان و در امپراطوری آلمان نشان دهنده سلطنت بوده است.
دقت داشته باشید که آثار باستانی نشانه سلطنتی، قبیله‌ ای یا نقشه جغرافیایی مشخص شده در موقعیت کشور صاحب پرچم است که می‌ توانید روی پرچم برخی از کشورها مشاهده کنید.

 

مصادیقی از نمادهای یک پرچم

رنگ‌ ها و نماد های موجود در یک پرچم، معنای مخصوص به خود را دارند و هر کدام به شیوه‌ ای تفسیر می‌ شوند. در ادامه نمادهای پرچم برخی کشورها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

 

پرچم ایران

پرچم ایران مانند پرچم بسیاری از کشورها در طول تاریخ تغییراتی در شکل و نمادها داشته است. رنگ سبز و سفید به نوعی با سنت‌ های شیعی و اسلامی در ارتباط بوده و رنگ سرخ نشان دهنده قدرت نظامی است. در طی زمان نشان پرچم تعبیری منطقی به شکل امروزه یافت به این صورت که رنگ سبز نشانه اسلام، رنگ سفید به معنای صلح و رنگ سرخ نشان دهنده دلاوری و رشادت تفسیر شد.

پرچم ایران
نشان کنونی پرچم ایران کلمه مقدس الله و شعار لا اله الله است که روی رنگ سفید پرچم قرار گرفته است. جالب است بدانید که در این پرچم ۲۲ الله اکبر به رنگ سفید، به نشانه پیروزی در روز ۲۲ بهمن در حاشیه رنگ سرخ و سبز نوشته شده است. البته پرچم ایران تاریخچه ای طولانی دارد که پیشنهاد می کنم حتما راجع به تغییرات این پرچم در طول تاریخ بخوانید.

 

پرچم هند

پرچم هند از سه رنگ زعفرانی، سفید و سبز به صورت افقی تشکیل شده است. رنگ زعفرانی در این پرچم نماد فداکاری، رشادت و میهن پرستی بوده و رنگ سفید نماد پاکی، خلوص، صلح و صداقت است. رنگ سبز در این پرچم نیز نشانه سرسبزی، ایمان و موفقیت و نماد آشوکا چاکرا (یک چرخ با ۲۴ پره) سرمه ای رنگ نماد قانون می‌ باشد. جالب است بدانید که این پرچم در ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۷ به تصویب رسید.

 

پرچم هند

 

 

جمع بندی

در این مطلب از جهان پرچم نشان سعی کردیم شما را با اشکال و رنگ های رایج در پرچم کشورها و دلایل استفاده از آن آشنا نماییم. در این زمینه می توان پرچم صدها کشور را مورد بررسی قرار داد، اما به همین مقدار بسنده می کنیم. آنچه اهمیت دارد درک مفاهیم و ارزش هایی است که پرچم هر کشور برای ساکنان آن دارد. استفاده از پرچم کشور در بسیاری از مکان ها به عنوان نمادی با ارزش و قابل احترام رایج است.

 

 

شاید با خواندن این مقاله سوالاتی در ذهنتان ایجاد شده باشد، ما تمام سعی خود را کرده ایم تا سوالاتی که احتمال پرسیدن آن ها زیاد بود را مطرح کرده و پاسخ دهیم. چنانچه جواب سوالتان را نگرفته اید، خوشحال می شویم با ما تماس بگیرید.

 

رنگ زعفرانی در پرچم هند به چه معنایی است؟

این رنگ در پرچم هند نماد فداکاری، رشادت و میهن پرستی است.

آیا رنگ‌‌‌‌‌‌‌‌ های مختلف در پرچم‌ ها معنی خاصی دارند؟

بله؛ هر رنگی دارای معنای مخصوص به خود است و به دلیل خاصی در پرچم مورد استفاده قرار گرفته است.

رنگ سفید در کشورهای آسیایی از جمله چین و کره جنوبی به چه معنایی است؟

رنگ سفید در کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی نماد عزاداری و ماتم است.

تصاویر حیوانات و پرندگان بر روی پرچم به چه معنایی است؟

احتمالا شما هم تصاویر حیوانات و یا پرندگان را روی پرچم‌ های مختلفی مشاهده کرده‌ اید که نشان دهنده تعلق خاطر مردم آن کشور به این حیوانات و پرندگان است. برخی از آنان بر این باورند که آن حیوان و یا پرنده نقش عمده‌ای در تاریخ آن ملت داشته است. نقش عقاب نماد شجاعت، آزادی و قدرت در ایران باستان و در امپراطوری آلمان نشان دهنده سلطنت بوده است.

بیرق چیست؟

پرچم، بیرق و درفش در واقع به معنای تکه پارچه‌ ای می‌باشد که اغلب دارای نقش‌های رنگی است و معمولا از آن‌ها جهت علامت دادن و تزئین و مشخص شدن یک ملت استفاده می‌ شود.

اگر همچنان در رابطه با این سوال سوال یا ابهامی دارید، همکاران ما در شرکت جهان پرچم نشان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود همچنین میتوانید در شبکه های اجتماعی از تخفیف های مناسبتی بهره مند شوید.

تماس با ما