تاریخچه پرچم ایران

پرچمی سه‌رنگ است که دارای سه نوار هم‌اندازهٔ افقی سبز و سفید و سرخ می‌باشد. نشان جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در میانهٔ نوار سفید قرار دارد. همچنین ۲۲ «الله اکبر» به رنگ سفید و به نشانهٔ پیروزی انقلاب در روز ۲۲ بهمن در حاشیهٔ پایین رنگ سبز و حاشیهٔ بالای رنگ سرخ جای گرفته‌اند.

نشان جمهوری اسلامی بیان‌گر واژهٔ «الله» و شعار اسلامی «لا اله الا الله» است.

ویژگی های پرچم ایران

در نهایت ویژگی‌های فعلی پرچم رسمی کشور، ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، به شکل زیر می‌باشد.

  1. پرچم به ترتیب عمودی از سه رنگ مساوی سبز، سفید و سرخ تشکیل شده‌است.
  2. علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران، به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد.
  3. شعار اللّه اکبر، به نشانهٔ ۲۲ بهمن (روز بیست و دوم از ماه یازدهم سال هجری شمسی)، یازده بار به صورت نواره در مرز رنگ سبز با رنگ سفید .یازده بار به صورت نواره در مرز رنگ سرخ با رنگ سفید (در مجموع ۲۲ بار) . به خطّ بنّایی (یعنی همان خطی که شعار اللّه اکبر بر بالای مناره‌های مساجد با آن نوشته می‌شود) تکرار می‌گردد.
  4. حرف الف «الله اکبر» در نوارهٔ بالا در زیر کلمه و در نوارهٔ پایین در بالای کلمه به‌طور افقی و در مرز رنگ سفید با سرخ و سبز قرار می‌گیرد.
  5. لابه‌لای حروف الله اکبرهای فوقانی، به رنگ سبز، و الله اکبرهای تحتانی، به رنگ سرخ پر می‌شود.
  6. نسبت طول به عرض پرچم، هفت به چهار است.
  7. میلهٔ پرچم، به رنگ اکلیل نقره و قطر آن دو تا چهار سانتی‌متر و درازای آن، سه برابر عرض پرچم می‌باشد. در بالای میله و بلافاصله بعد از پرچم، یک قبّه (گوی) قرار داده می‌شود .که نسبت قطرِ گوی به قطرِ میله، برابر سه به دو می‌باشد. طناب مورد استفاده برای پرچم، باید از جنس نایلون و حداقل قطر یک سانتی‌متر باشد. اگر پرچم در میدان‌ها نصب شود، اندازهٔ میله نسبت به اندازهٔ میدان متغیر است.

چاپ و تولید پرچم ایران

چاپ و تولید پرچم ایران شامل پرچم اهتزاز ایران،پرچم رومیزی ایران،پرچم تشریفات ایران و کتیبه ایران بر روی پارچه های متنوع و در ابعاد گوناگون انجام میپذیرد.

پرچم ایران دارای استاندارد و ضوابط خاصی در طرح و تولید میباشد که در بخش مقالات همین سایت تحت عنوان استاندارد پرچم ایران جهت اطلاع کاربران محترم آورده شده است.

چاپ و تولید پرچم ایران بر روی انواع پارچه های ساتن، ژرسه و فلامنت انجام میشود .نکته ای که بایستی مورد توجه قرار بگیرد این است که چاپ پرچمهای اهتزاز ایران حتمآ بایستی بصورت دورو باشد.

از این رو پرچمهای استاندارد ایران با جاپ اسیدی و در تیراژ بالا تولید میگردند.تلاش ما بر این بوده با پایین آوردن هزینه های تولید پرچم ایران در انواع گوناگون خود امکان خرید پرچم کشور عزیزمان را برای عموم مردم فراهم نماییم.

پرچم ایران

اگر همچنان در رابطه با این موضوع سوال یا ابهامی دارید، همکاران ما در شرکت جهان پرچم نشان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود همچنین میتوانید در شبکه های اجتماعی از تخفیف های مناسبتی بهره مند شوید و آخرین نمونه کار ها را مشاهده بفرمایید.

تماس با ما